Obaveza elektronskog arhiviranja se odnosi na dokumentarni materijal koji nastane u elektronskom formatu:
Štampana dokumentacija se čuva na isti način kao do sada. Postoji opcija digitalizacije štampane dokumentacije. Digitalizacija predstavlja konverziju dokumenta koji nije u elektronskom obliku u elektronski oblik. Mora biti sprovedena pod nadzorom: ovlašćenog lica u okviru subjekta, lica koje subjekat ovlasti (npr. notar) ili lica koje je ovlašćeno za overu digitalizovanog akta. Istovetnost digitalizovanog akta i originala mora biti potvrđena kvalifikovanim elektronskim pečatom/potpisom lica iz prethodnog navoda. Nakon digitalizacije, štampana dokumentacija može da se uništi.
Postoje dva oblika čuvanja:
Subjekti javnog sektora svoju dokumentaciju čuvaju u softverskom rešenju eArhiv.
Privatni sektor nema obavezu čuvanja dokumentacije u eArhivu već će biti slobodan da izabere rešenje najprikladnije svom poslovanju, odnosno moći će da organizuje elektronsko arhiviranje samostalno ili odabirom nekog softvera na tržištu. Pored toga, privatni subjekti nemaju obavezu čuvanja dokumentarnog materijala koji se trajno čuva u elektronskom obliku koji su predali državnom organu i organizaciji, organu teritorijalne autonomije i jedinici lokalne samouprave, ustanovi, javnom preduzeću i imaocu javnih ovlašćenja (npr. CROSO, poreska uprava, SEF itd.).
Privatni subjekti mogu koristiti softversko rešenje koje može biti:
Bez obzira na navedeno, i javni i privatni subjekti imaju obavezu donošenja internih pravila koja su uređena Uredbom o uslovima za pripremu dokumenta za pouzdano elektronsko čuvanje i formatima dokumenta koji su pogodni za dugotrajno čuvanje (član 2).
Elektronsko arhiviranje ne treba mešati sa pojmom arhivske knjige. Arhivska knjiga predstavlja evidenciju tj. popis celokupne dokumentacije nastale u kalendarskoj godini, bez obzira da li su ti dokumenti nastali u papirnom ili elektronskom obliku. Elektronsko arhiviranje predstavlja sam čin arhiviranja dokumenata nastalih u elektronskom obliku: klasifikovanje, razvrstavanje, čuvanje i dostupnost tih dokumenata. Elektronska dokumenta se popisuju u arhivsku knjigu zajedno sa štampanom dokumentacijom.
Pre nego se pristupi elektronskom arhiviranju neophodno je utvrditi izvorni oblik dokumentacije:
Nakon toga se može pristupiti elektronskom arhiviranju.
Za dokumentaciju koja se trajno čuva:
Za dokumentaciju koja ne mora trajno da se čuva:
U oba slučaja se nakon gore navedenih radnji vrši odlaganje dokumenta na bezbedno mesto/lokaciju (npr. cloud, interni softverski sistem, hard disk ili sl.). 1. januara 2024. godine na snagu je stupila Uredba o izmenama i dopunama uredbe o jedinstvenim tehničko-tehnološkim zahtevima i procedurama za čuvanje i zaštitu arhivske građe i dokumentarnog materijala u elektronskom obliku (“Sl. glasnik RS”, br. 116/2023).
Propisi koji su izvori prava u ovoj i srodnim oblastima su:
Zakon o arhivskoj građi i arhivskoj delatnosti
Pravilnik o obrascu arhivske knjige
Uredba o kancelarijskom poslovanju organa državne uprave
Zakon o informacionoj bezbednosti