U postu od 14. avgusta naveo sam nove funkcionalnosti SEF-a koje su sada već stupile na snagu i odnosiće se na septembarski PDV obračun. Sada bih skrenuo pažnju na izmene Pravilnika o PDV, Zakona o elektronskom fakturisanju, kao i par opaski vezano za sam portal SEF-a.
Zakonodovac je obrisao je član 165. Pravilnika o PDV kojim je bilo propisano da ne postoji obaveza izdavanja avansnog računa ako je u istom poreskom periodu izvršen promet. Počev od 1. septembra 2024. godine postoji obaveza izdavanja avansnog računa u svim slučajevima kada obveznik naplati avans za budući promet dobara i usluga nezavisno od toga da li će promet biti izvršen u istom ili nekom narednom poreskom periodu. Naplatom avansa, po osnovu koje nastaje obaveza izdavanja avansnog računa, smatra se naplata za budući promet makar jedan dan pre datuma kada je izvršen taj promet. U prevodu to znači da imate 24 časa vremena da isporučite robu i uslugu ili morate izdati avansni račun. Napomena da se ovo ne odnosi na maloprodaju. Izmenjeni su uslovi pod kojima primalac dobara i usluga koji je obračunao PDV može da smanji obračunati PDV. Po starom pravilu obveznik PDV je imao pravo na odbitak obračunatog PDV ukoliko je ispravio odbitak prethodnog PDV-a i ako mu je dobavljač dostavio dokument o smanjenju osnovice (knjižno odobrenje). Po novom pravilu, obveznik PDV ima pravo na odbitak obračunatog PDV ako je uradio interni račun i ispravio odbitak prethodnog PDV.
U nastavku bih izdvojio neke od izmena na portalu SEF koje sam opisao u postu od 14. avgusta. U intefejsu portala SEF dodate su nove opcije. Opcije „Pojedinačna evidencija PDV do 1. septembra“ i „Zbirna evidencija PDV do 1. septembra“ se odnosi na poreski period avgusta 2024. godine s obzirom da se avgustovski PDV obračunava na stari način.
Opcije „Pojedinačna evidencija PDV“ i „Zbirna evidencija PDV“ se odnosi na naredne poreske periode u skladu sa opisanim izmenama. Ovim izmenama se ne menjaju osnovna pravila vezana za evidentiranje podataka u PDV evidencijama u SEF-u već se radi o tehničkim izmenama na samom portalu. Evidentiranje prethodnog poreza u SEF je možda i najveća izmena koja tangira korisnike SEF-a. Prema članu 4a Zakona o elektronskom fakturisanju obavezu evidentiranja prethodnog poreza imaju samo obveznici PDV-a, dakle ne i dobrovoljni korisnici SEF-a koji nisu obveznici PDV-a. Evidentira se celokupan prethodni PDV nezavisno od toga da li postoji pravo na odbitak. Evidentiranje se vrši za poreski period. Rok je 10 dana po isteku poreskog perioda čak i ako je to neradni dan. Ako od isteka roka dođe do promene koja ima uticaj na evidentiranje prethodnog poreza, obveznik PDV koriguje evidentiranje prethodnog poreza u roku za podnošenje poreske prijave za poreski period (dakle do 15. u tekućem za prethodni mesec) u kojem je došlo do te promene. Evidentiranje prethodnog PDV u SEF se vrši zbirno, što znači da se sačinjava jedna Evidencija prethodnog poreza za jedan poreski period. Evidentiranje se vrši delom putem automatskog unosa podataka od strane SEF sistema, a delom unosom od strane korisnika (po fiskalnim računima i drugim računima izdatim izvan SEF-a).