eFakture – novine od 2024.

Awesome Image

Počev od PDV-a za januar 2024. godine na snazi su nova pravila o elektronskom fakturisanju kao i dopuna postojećih. U nastavku obrazlažemo sve ono što je najbitnije.


    • skraćivanje roka za evidentiranje PDV u SEF-u na 10 dana nakon isteka poreskog perioda, to znači da sve aktivnosti na SEF-u (slanje eFaktura, unos u pojedinačnu i zbirnu evidenciju) moraju da se za prethodni mesec završe do 10. u tekućem mesecu
    • ukoliko faktura nije iz nekog razloga izdata u roku do 10. u tekućem mesecu za prethodni, korisnik SEF-a je u obavezi da takvu fakturu unese u Pojedinačnu evidenciju za period za koji se vrši obračun PDV i da kao broj dokumenta unese “0”, kada naknadno izda fakturu u narednom PDV periodu mora na portalu SEF kroz Zbirnu evidenciju da unese smanjenje obaveze za period kada je faktura izdata
    • ako u roku od evidentiranja (10. u tekućem mesecu) do podnošenja PDV prijave (15. u tekućem mesecu) dođe do promena koje utiču na evidentirani PDV, vrši se korigovanje unetih podataka do roka za podnošenje PDV prijave, tj. do 15. u tekućem mesecu
    • elektronskim fakturama se smatra:
      1. kada je nastao promet dobara i usluga (faktura),
      2. kada je izvršena uplata kupca pre izvršenja prometa (avans),
      3. kada je nastalo smanjenje osnovice za PDV po osnovu fakture i/ili avansa (knjižno odobrenje) i
      4. kada je nastalo povećanje osnovice za PDV po osnovu fakture (knjižno zaduženje)
    • avans se izdaje za novčana sredstva primljena po osnovu budućeg prometa dobara
    • avans se ne izdaje za novčana sredstva primljena na dan vršenja prometa
    • ukoliko na avansnoj fakturi piše opis “avansna uplata”, primalac te avansne fakture nema pravo odbitka prethodnog PDV-a, na avansnoj fakturi mora da piše da je avans npr. po osnovu predračuna ili ugovora ili naziv robe koja se isporučuje
    • ukoliko ste primili avansnu uplatu od neobveznika PDV i isporučili dobra u istom poreskom periodu, u tom slučaju se ne izdaje avans već račun i takav unosi u Pojedinačnu evidenciju na SEF-u
    • ukoliko su dobra i/ili usluge isporučivane u nekom periodu bez izdavanja faktura, poslednji dan tog perioda je ujedno i datum prometa dobara koji treba da stoji na sumarnoj fakturi, ukoliko na fakturi stoji drugačije (npr.usluga izvršena u novembru a datum prometa je 04.12.) faktura nije ispravna i primalac računa nema pravo odbitka prethodnog poreza
    • ukoliko je faktura poslata na SEF u potpunosti tačna niste u obavezi da je stornirate ako je primalac iz nekog razloga odbio
    • uslov za umanjenje PDV po osnovu storniranja fakture ili knjižnog odobrenja je izjava primaoca fakture da po toj fakturi nije koristio prethodni PDV, odnosno da je ispravio PDV prijavu ukoliko je koristio, izjava može biti u pisanoj ili elektronskoj formi, smanjenje obaveze se vrši u periodu kada ste dobili izjavu i evidentira se u Zbirnoj evidenciji na SEF-u
    • faktura koja zamenjuje storniranu fakturu mora u napomeni da sadrži da zamenjuje storniranu fakturu sa navedenim brojem te fakture, ukoliko ne postoji napomena primalac fakture nema pravo odbitka prethodnog PDV-a na osnovu zamenjene fakture.

    Zakonodavac je najavio još nekoliko izmena koje će biti primenjene od septembra 2024. godine te ćemo Vas o tome blagovremeno obavestiti.

    Molimo Vas da pažljivo pročitate navedeni tekst i da ozbiljno shvatite i primenjujete navedeno (podrazumevano u domenu koji se tiče Vašeg poslovanja) jer je Zakonodavac najavio kazne za preduzeća i odgovorna lica (od 200,000.00 do 2,000,000.00 dinara).