Ministarstvo finansija je objavilo predložena unapređenja funkcionalnosti SEF-a. Pomenuta unapređenja prate poslednje izmene i dopune Zakona o EF koje su izvršene u oktobru 2023. godine. Navedene izmene i dopune ZEF-a počinju da se primenjuju od 01.09.2024. godine.
Mesečni PDV obveznici će biti u obavezi da primene izmene za septembarski PDV što znači do 10.10.2024, dok će tromesečni obveznici imati vremena do 10.01.2025. godine.
Predložene su sledeće izmene:
UVOĐENJE NOVIH PORESKIH KATEGORIJA
Pored uvođenja novih poreskih kategorija, čime se ne ukidaju postojeće zbog prethodno izdatih dokumenata, biće uveden i novi način klasifikacije za stavke dokumenata koji se odnose na promet građevinskih objekata. Novina je uvođenje polja “Identifikator klasifikacija artikla” koji služi za klasifikaciju na nivou stavke. Predviđene su sledeće šifre osnova:
PDV-RS-10-2-1 promet sekundarnih sirovina i usluga izvršen od strane obveznika PDV za koji je primalac poreski dužnik
PDV-RS-10-2-2 promet građevinskih objekata izvršen od strane obveznika PDV drugom obvezniku
PDV-RS-10-2-3 promet dobara i usluga iz građevinarstva izvršen od strane obveznika PDV za koji je primalac poreski dužnik iz člana 9 stav 1 Zakona o PDV
PDV-RS-10-2-4 promet električne energije i gasa
PDV-RS-10-2-5-1 promet hipotekovane nepokretnosti
PDV-RS-10-2-5-2 promet predmeta založnog prava
PDV-RS-10-2-5-3 promet dobara nad kojima se sprovodi izvršenje
PDV-RS-10-2-5-3-OBJ prvi prenos prava raspolaganja na novoizgrađenim objektima
PDV-RS-36b-6 promet investicionog zlata.
IZMENE U SEKCIJI “Datum obračuna PDV”
U interfejsu portala SEF, naziv sekcije “Datum obračuna PDV” menja se u “Nastanak PDV obaveze”. Uvodi se opcija izdavanja eFakture za promet za koji obveznik ne obračunava PDV. Korisnik će u navedenoj sekciji birati jednu od ponuđenih opcija iz padajućeg menija.
UVOĐENJE STATUSA SUBJEKTA I PORESKOG PERIODA
U okviru opcije “Detalji kompanije” uvode se dve nove opcije:
IZMENE KOD POJEDINAČNE I ZBIRNE EVIDENCIJE PDV
U okviru pojedinačne evidencije PDV MF je najavilo klasifikovanje osnovice i PDV po osnovu prometa po stopama 20 i 10%. Ukida se polje “Ukupan iznos naknade/vrednosti” za fakture i avanse. Kod dokumenta o povećanju osnovice biraće se alternative: faktura ili vremenski period. Za dokument o smanjenju osnovice su predviđene opcije: faktura, vremenski period ili avansna faktura. U polju “Tip dokumenta” predviđa se izmena kada je reč o prometu – Nabavka u smislu da li je interni obračun za strano ili domaće lice (obveznika PDV). Polje “Osnov odabira dokumenta” pored opcija promet ili avans dobija opcije: povećanje ili smanjenje. Predviđene su i manje kozmetičke izmene u oblasti terminologije i dodatnog preciziranja pojedinih pojmova/kategorija koje ovde nećemo pominjati usled njihove minornosti.
U oblasti zbirne evidencije PDV predviđene su značajnije izmene, posebno u oblasti analitičnosti što do sada nije krasilo ovaj segment SEF-a. Kod avansa i prometa uz naknadu se vrši razdvajanje po PDV stopama (10 i 20%). Potpuna novina je iskazivanje podataka za posebne postupke oporezivanja u šta spadaju:
Kod turističkih usluga se neće vršiti razdvajanje po PDV stopama jer se polazi od premise da se sve usluge fakturišu po stopi od 20%.
Podaci o povećanju osnovice će se razdvajati po stopama. Iskazivaće se samo u slučajevima kada se dokument o povećanju osnovice ne izda preko eFakture ili pojedinačne evidencije PDV, za razliku od dokumenata o smanjenju osnovice koji će se uvek iskazivati u zbirnoj evidenciji. U delu “Storniranje – poreski dužnik isporučilac” iskazivaće se podaci o povećanju/smanjenju po osnovu storniranja faktura. U delu “Storniranje – poreski dužnik primalac” iskazivaće se podaci o povećanju/smanjenju storniranih primljenih faktura.
UVOĐENJE EVIDENCIJE PRETHODNOG POREZA
Potpuna novina je evidentiranje prethodnog poreza u SEF. Olakšavajuća okolnost je što se će vršiti zbirna evidencija u roku od 10 dana od isteka poreskog perioda, dakle do 10. u mesecu za prethodni mesec, ali kalendarskog meseca što znači i kada je 10. neradni dan rok se neće pomerati na prvi naredni radni dan. Deo evidencije će biti automatski popunjavan na osnovu podataka o prethodnom porezu iz primljenih eFaktura (nezavisno od statusa) i pojedinačna evidencija PDV (tačnije interni obračun PDV). Kako bi se složio PDV obračun biće omogućeno polje za unos prethodnog poreza na koji korisnik ima pravo odbitka. Ostali prethodni porezi po osnovu fiskalnih računa i računa izdatih van SEF-a, korisnik će unositi ručno ili preko svojeg knjigovodstvenog softvera. Evidencija će razvrstavati podatke po vrsti dokumenta (eFaktura, fiskalni račun, drugi računi, interni obračun za nerezidente i po čl. 10). Sadržaće 5 delova:
Svaki od delova će dalje biti razgranat na podgrupe.
Očekujte burnu jesen jer do sada nijedna izmena ne samo na SEF-u već i u bilo kojoj drugoj oblasti nije prošla glatko i bez značajnih prilagođavanja što od strane korisnika što od strane države koja je mag improvizacije. Koliko smo videli nigde se ne pominje automatizacija saglasnosti na knjižna odobrenja, pomeranje/izmena roka predaje PDV-a sa 15. na 10. u mesecu (verujemo da je ovo uvod u tu izmenu ali kao i uvek država prvo kreće od krova ka temelju), povezivanja ESF sa SEF, ukidanja POPDV itd.